Știri

3 Iunie 2024: Ziua Internațională a Bicicletei

today3 iunie 2024 1

Fundal
share close
3 Iunie 2024: Ziua Internațională a Bicicletei
3 Iunie 2024: Ziua Internațională a Bicicletei

3 Iunie 2024 - Ziua Internațională a Bicicletei

3 Iunie 2024: Ziua Internațională a Bicicletei

Astăzi, 3 iunie 2024, celebrăm Ziua Internațională a Bicicletei, o sărbătoare instituită de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite pe 12 aprilie 2018.

Această zi este dedicată celebrării bicicletei, un vehicul longeviv și versatil, care a devenit un mijloc esențial de transport în eforturile de reducere a poluării și promovarea unui stil de viață sănătos.

Bicicleta, cu o istorie de peste două secole, a evoluat constant, devenind un element obișnuit în viața de zi cu zi. Astăzi, ea este folosită nu doar ca mijloc de locomoție, ci și pentru divertisment și petrecerea timpului liber.

Primele Invenții și Evoluția Bicicletei

Istoria bicicletei începe în primele decenii ale secolului al XIX-lea.

În 1817, nobilul german Karl Freiherr von Drais a creat un vehicul cu două roți dispuse în linie, acționat prin forța picioarelor.

Aceasta, cunoscută sub numele de „mașină de alergat” sau drezină, nu avea pedale.

Utilizatorii stăteau în șa și împingeau vehiculul cu picioarele, atingând viteze considerabile, deși nu era foarte confortabilă din cauza drumurilor și a roților din lemn întărite cu fier.

În 1830, fierarul scoțian Kirkpatrick Macmillan a adăugat pedale care acționau roata din spate, făcând vehiculul mai eficient, dar mecanismul său complicat nu a avut succes imediat.

În 1863, un model cu pedale similare celor de la tricicletele pentru copii a fost patentat, marcând un progres semnificativ, dar încă greu de manevrat.

În 1868, francezul Eugène Meyer a brevetat o bicicletă cu roți cu spițe de sârmă, rezolvând problemele anterioare.

În anul următor, a creat bicicleta cu roți inegale, cunoscută ca „penny-farthing” sau „high-wheeler”.

Aceasta avea roata din față foarte mare și era populară între 1870 și 1890, datorită vitezei mari pe care o putea atinge, deși nu era foarte sigură.

Dezvoltarea Bicicletei Moderne

Popularitatea bicicletei cu roată mare a scăzut la sfârșitul secolului al XIX-lea, odată cu introducerea anvelopei cu cameră de aer de către John Dunlop în 1888.

Aceasta a revoluționat roata și a condus la dezvoltarea bicicletei moderne, mai sigure și mai confortabile.

În Transilvania, tradiția orală sugerează că bicicleta a fost introdusă de Ferdinand Erlich, care a revenit din Viena pedalând.

În 1887, el deținea deja o bicicletă cu roată mare și a parcurs distanțe considerabile, inclusiv o călătorie până la Berlin, unde a fost fotografiat alături de bicicleta sa.

Bicicleta lui Erlich, achiziționată de muzeul din Sebeș în 1957, avea roata din față de 1,4 m în diametru și cea din spate de 0,45 m.

Scaunul era prevăzut cu arcuri pentru a absorbi șocurile, iar bicicleta avea o frână manuală și un sistem de iluminare pentru călătoriile nocturne.

Concluzie

Ziua Internațională a Bicicletei nu doar că celebrează acest vehicul remarcabil, dar și încurajează utilizarea sa ca mijloc de transport ecologic și sănătos.

Bicicleta a parcurs un drum lung de la invențiile primitive până la modelele sofisticate de astăzi, rămânând un simbol al inovației și sustenabilității.


Foto: Marianna LutkovaUnsplash

Scris de: ManeleMania

Rate it

Post comments (0)

Lasă un răspuns